keskiviikko 25. kesäkuuta 2008

Muslimit ja muut kaupungilla




Stereotyyppinen kohtaaminen nmo 1:

- Hei, katso katso!
- Vau, mä luulin aluksi, että se oli haamu. En tiennytkään, että täälläkin päin on rättipäitä!
- Hihi, miksiköhän aavikoksi se tätäkin paikkaa luulee?
- Emmä tiiä, mutta hui, nyt se tuijotti tänne!
- Mitä luulet, meinaako se räjäyttää nyt itsensä?
- Joo, sillä on varmaan pommi tuo rätin alla.
- Mennään äkkiä pois.
- Joo, mennään.

Stereotyyppinen kohtaaminen nmo 2:

- Shalom, do you speak English?
- Hi, yeah but I can speak Finnish also.
- Vau, hyvä juttu, tiedätkö, Jeesus rakastaa myös sinua.
- Jaaha?
- Hän kuoli myös sinun vuoksesi ristillä ja otti sinunkin syntisi taakakseen.
- Anteeksi, mutta tuohon minä en voi uskoa. Minä kannan omat syntini, ja vain Jumala voi antaa ne anteeksi.
- Tiedän, että te uskotte niin, mutta älä usko siihen valheeseen.
- Anteeksi, bussini tuli, oli ihan kiva tavata. Ja muuten, minä uskon ihan täydellisesti uskontooni. Moikka!
- Moikka, rukoilen, että saat oikean johdatuksen.
- Minäkin rukoilen samaa omani ja myös sinunkin puolestasi. Heippa!

Stereotyyppinen kohtaaminen nmo 3:

- ***** menisit jo takas saudeihin!!
- Anteeksi?
- Mitä sä täällä teet! Jos et oo tyytyväinen Suomeen niin mee takas saudeihin!
- Sori, mutta mä oon asunut koko ikäni Suomessa. Sitä paitsi kuka olisi 100 % tyytyväinen omaan maahansa? Jos näin olisi, mitään parannusta ei tarvitsisi tehdä.
- Hä? Me ei kaivata sua täällä! Häivy jo, häivy!
- Selvä, hyvää päivänjatkoa.
- ¤%"&&"%#&*!

------------------------------------

Stereotyyppinen kohtaaminen nmo 1':

- Hyi, katso, miten tuo ykskin pukeutuu. Kaikki makkarat näkyy!
- Todellakin, yäk.
- Mä en voi ymmärtää, miten joku voi alentua tuommoiseen.
- No, alhamdulillah, me emme ole tuommoisia.
- Niinpä, alhamdulillah, meillä on islamimme.
- Emme käyttäydy noin sikamaisesti.
- Niinpä.

Stereotyyppinen kohtaaminen nmo 2':

- Tiedätkö, mä yritin tehdä yks päivä dawaa bussipysäkillä.
- Ja?
- No ei ne vääräuskoiset tietenkään ymmärtäneet.
- Siksi heille on varattuna Helvetti.

Stereotyyppinen kohtaaminen nmo 3':

- Minä kyllä jonain päivänä muutan pois täältä!
- Miksi?
- Ihmiset on niin inhottavia täällä, juopottelevat ja tekevät mitä lystää. Kaiken lisäksi mistään ei saa töitä.
- Ethän sinä oo ees kunnolla hakenut. Esimerkiksi kieltäydyit hakemasta, kun olisit saanut K-Raudalta töitä.
- Oletko hullu, mä en millekään kaafirille työskentele!
- Ihan miten tahdot...

-------------------------------

Tässä kuusi lyhyttä dialogiaa, kolme ensimmäistä kertoo siitä, miten ei-muslimit kohtaavat muslimeja, ja kolme viimeistä siitä, miten muslimit kohtaavat ei-muslimeja. Kaikki ovat tietenkin kärjistettyjä tilanteita eikä mikään niistä ole tosi, mutta toivoisin, että nämä dialogit herättävät vähintään ajatuksia lukijassa. Monesti olen nimittäin kuullut, että miten ylpeästi (jotkut) muslimit puhuvat itsestään, ja toisaalta olen kuullut monilta, miten muslimeja puhutellaan aivan kuin he olisivat toisen luokan kansalaisia, vaikka he saattaisivat (ja ehkä nimenomaan siitäkin syystä heille puhutellaan näin) olla supisuomalaisia.

2 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Salam aleykum!

Olipa hyvä juttu! Eniten minua nauratti juuri nuo muslimien käymät keskustelut. Noinkin voi joskus käydä, vaikka samaan aikaan valitetaan ei-muslimien käytöksestä. No, toisaalta on eri asia mitä omassa porukassa puhutaan, kuin mennä kertomaan niitä juttuja toisin ajattelevalle. Anti-islamistit voivat rauhassa haukkua islamia omissa piireissään, kristityt suunnitella muslimien evankelioimista jne, kunhan minun ei tarvitse niitä juttuja kuulla.

"Mitä silmät eivät näe, sitä sydän ei sure" :D

punahilkka kirjoitti...

Wa alaikummussalam,

kiva, että pidit. Joo ja se on totta, että omissa porukoissa varmaan tulee semmoisiakin asioita esille, mitä muille ei oikein kehtaa sanoa. Se vain että syntymämuslimina en voi tietää, mitä ei-muslimit omissa porukoissaan oikein hautovat. Hyvä, jos tiedän, mitä me muslimitkin yhdessä oikein hölistään :D.