sunnuntai 28. joulukuuta 2008

Vastaajan vastuu

Yleensä ihmiset eivät kysele uskonasioista mitään. Ainakaan täällä Suomessa. Mutta sitten kun se kerran tapahtuu, niin vastaaminen on iso haaste. Mieleen tulvii välttämättä monia kysymyksiä, kuten mitä kysyjä oikeasti on kysynyt, mitä minä hänelle vastaisin, mitä kertoisin asiasta ja mitä jättäisin kertomatta, miten tarkasti selostan tietojeni alkuperän ja miten minä ilmaisen asian. Lyhyesti sanottuna yritän joka kerta ottaa huomioon kysyjän lähtötilanteen ja sen perusteella päättää, mitä minä voisin sanoa.

Tämä ei ole kuitenkaan sama asia kuin tiedon pimittäminen. On ihan eri asia opettaa rukous sellaiselle, jolla on monen vuoden kokemus rukoilusta, kuin sellaiselle, joka on vasta lausunut shahadan eli uskontunnustuksen ja on vielä muslimitaipaleensa alkumetreillä. Toiselle pystyy ehkä jo kertomaan eri koulukuntien välisistä eroista, toiselle olisi ehkä parempi opettaa vain noudattamaan jonkun tietyn tyylin rukoilla ja sitäkin mahdollisimman typistettynä ilman mitään ylimääräisiä sunnia, joiden poisjättäminen ei tee rukouksesta vielä kelvotonta. Joskus voi olla myöskin niin, että vaikka joku pyytäisi rukoukseen opettamista, jonkun toisen asian opettaminen ensin tai rukouksen mukana saattaa olla tärkeämpää. Esimerkiksi jos joku tahtoo oppia rukoilemaan vain sen vuoksi, että se on niin hengellistä tai niin "muslimia", ehkä olisi syytä painottaa vaikka siihen, mitä tarkoittaa se, että ei ole muuta palvelemisen arvoista kuin Jumala ja että Muhammed on Hänen sanansaattajansa.

Kysymykseen vastaaminen on siten aina samalla vastuun ottamista. Ei oteta pelkästään vastuuta siitä, mitä tietoa välitetään, vaan myös siitä, miten tieto välitetään. Jos on mahdollista, olisi hyvä varmistaa se, millä lailla kysyjä ymmärsi vastauksen ja miten hän jatkaa toimintaansa vastauksen jälkeen mahdollisten väärinkäsitysten oikomiseksi. Itse tykkään tämän vuoksi enemmän seurata sitä, miten tilanne kehittyy (varsinkin keskustelupalstoilla, joissa voin rajoittaa impulsiivisuuttani paljon paremmin kuin reaalimaailmassa) kuin tunkea nenääni joka kysymykseen. Tiedän, etten tiedä paljon, ja tiedän, että joku muu saattaa tietää minua paremmin. Joskus kuitenkin saatan jotain kommentoida ja toivon joka kerta, että en ainakaan ole sanonut mitään väärin ja valehdellut.

-------------------------------------------------
Saatan jatkaa saman aiheen käsittelyä hiukan myöhemmin. Olin nimittäin aikeissa kirjoittaa juttua, jonka otsikko on "En tiedä", mutta se ei enää sopinut lopulta tekstin kanssa yhteen.

2 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Hei, olen etsinyt paikkaa, jossa voisin esittää kysymykseni. En tiedä, onko tämäkään oikea, mutta jos ei, niin olisin iloinen, jos ohjaisit minut oikeampaan.

Haluaisin tietää, mitä islam sanoo lapsettomuushoidoista. Itse koen ne luontoon puuttumisina, mutta hyväksyn, että jokainen tekee päätöksensä itse. Olen lukenut, että islaminuskoinen ei saa nyppiä kulmakarvojaan jostain syystä. Kuitenkin muiden karvojen poistaminen on hyväksyttyä.

Kaikki tuo on valtavan vaikeaa ymmärtää, koen ristiriitaisuuden suurena. Onko näille mitään selkeää selitystä tai yhdenmukaista tulkintaa?

Kiitos etukäteen vastauksesta.

Tiina

punahilkka kirjoitti...

Terve,

Mukavaa, että uskaltauduit kysymään täällä noinkin vaikeita asioita. Tosin minun on valitettavasti sanottava, etten tiedä vastausta lapsettomuushoitoihin ja siihen, minkä vuoksi tiettyjen karvojen nyppiminen vaihtelee suositellusta sallittuun ja siitä sitten kiellettyyn.

Toisaalta voin suositella, että kyselet tulevaisuus.org:n keskustelufoorumilta, jos siellä on joku, joka on asiaan paremmin perehtynyt. Tosin sieltäkään ei välttämättä mitään autenttista vastausta välttämättä saa.

Vaikutat kuitenkin olevan aika hyvin islamiin perehtynyt, kun tällaisia asioita pohdit. Kannattaa vain jatkaa kriittistä tarkastelua ja toivoa, että löydät vastauksen epäselviin asioihin :). (Muuten, kerrothan minullekin vastauksen noihin kysymyksiin, jos löydät niihin vastauksen?)